Διατροφή FODMAP Χαμηλή σε Υδατάνθρακες Ωφέλιμη για Ευερέθιστο ‘Εντερο (IBS), Ινομυαλγία, Μετεωρισμό

Όλο και περισσότεροι θεραπευτές υγείας και ιδιώτες αντιλαμβάνονται την σπουδαιότητα της ποιοτικής διατροφής. Χάρη στην εξέλιξη της  επιστήμης της διατροφολογίας (που βασίζεται στην απόλυτη αξία της ρήσης του Ιπποκράτη» Το φάρμακό σου η τροφή σου και η τροφή σου το φάρμακό σου»), είναι ευρέως γνωστό και αποδεκτό, ότι η τροφή συμβάλλει σημαντικά στην διατήρηση και αποκατάσταση της υγείας, ενώ ταυτόχρονα συνιστά κοινή αιτία συμπτωμάτων διαταραχής του πεπτικού συστήματος. Είναι ενδιαφέρον δε, ότι ο περιορισμός ορισμένων τροφίμων μπορεί να βελτιώσει δραματικά αυτά τα συμπτώματα σε ανθρώπους με ευαισθησία, αλλεργίες ή δυσανεξίες.

Συγκεκριμένα, μια δίαιτα χαμηλή σε υδατάνθρακες που έχουν υποστεί ζύμωση γνωστή ως FODMAPS συνιστάται κλινικά για τη διαχείριση του συνδρόμου του ευερέθιστου εντέρου (IBS).

Αυτό το άρθρο εξηγεί τι είναι η δίαιτα χαμηλής κατανάλωσης FODMAP, πώς λειτουργεί και ποιος πρέπει να το δοκιμάσει.

FODMAP Διατροφή Τί είναι;

Τα αρχικά αντιστοιχούν σε: fermentable, oligo, di- monosaccharides  and polyols) Ολιγοσακχαρίτες, δισακχαρίτες, μονοσακχαρίτες και πολυόλες, υδατάνθρακες μικρής αλυσίδας που έχουν υποστεί ζύμωση και αλκοόλες σακχάρων που απορροφώνται ελάχιστα από το σώμα, με αποτέλεσμα κοιλιακό άλγος και φούσκωμα. Τα FODMAP βρίσκονται σε ένα ευρύ φάσμα τροφίμων σε ποικίλες ποσότητες. ορισμένα τρόφιμα περιέχουν μόνο έναν τύπο ενώ άλλοι πολλά. .

Οι κύριες διατροφικές πηγές των τεσσάρων ομάδων FODMAP περιλαμβάνουν:

  • Ολιγοσακχαρίτες: Σιτάρι, σίκαλη, όσπρια και διάφορα φρούτα και λαχανικά, όπως το σκόρδο και τα κρεμμύδια.
  • Δισακχαρίτες: Γάλα, γιαούρτι και μαλακό τυρί. Η λακτόζη είναι ο κύριος υδατάνθρακας.
  • Μονοσακχαρίτες: Διάφοροι καρποί όπως σύκα και μάνγκο και γλυκαντικά όπως το μέλι και το νέκταρ αγαύης. Η φρουκτόζη είναι ο κύριος υδατάνθρακας.
  • Πολυόλες: Ορισμένα φρούτα και λαχανικά, συμπεριλαμβανομένων των βατόμουρων και των λίτσι (κινέζικο φρούτο), καθώς και μερικά γλυκαντικά χαμηλής περιεκτικότητας σε θερμίδες, όπως αυτά που περιέχουν κόμμι χωρίς ζάχαρη.

Συνοπτικά: Τα FODMAP είναι μια ομάδα υδατανθράκων που έχουν υποστεί ζύμωση και επιδεινώνουν τα συμπτώματα του εντέρου σε ευαίσθητους ανθρώπους. Βρίσκονται σε ένα ευρύ φάσμα τροφίμων.

Οφέλη από μια δίαιτα Χαμηλή σε FODMAP

Μια δίαιτα χαμηλή σε FODMAP με αντίστοιχο περιορισμό των τροφίμων υψηλής περιεκτικότητας σε FODMAP, έχει αρκετά οφέλη τα οποία έχουν δοκιμαστεί σε χιλιάδες άτομα με Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου (IBS) σε περισσότερες από 30 μελέτες.

Μειωμένα συμπτώματα του πεπτικού συστήματος

Τα συμπτώματα διαταραχής του πεπτικού συστήματος σε άτομα που πάσχουν από IBS μπορεί να ποικίλουν ευρέως, συμπεριλαμβανομένου του στομαχικού πόνου, του φουσκώματος, της παλινδρόμησης, του μετεωρισμού και του επείγοντος του εντέρου.

Ο πόνος στο στομάχι είναι χαρακτηριστικό της πάθησης και το φούσκωμα έχει βρεθεί ότι επηρεάζει περισσότερο από το 80% των ανθρώπων με IBS.

Περιττό να πούμε ότι αυτά τα συμπτώματα μπορεί να είναι εξουθενωτικά. Μια μεγάλη μελέτη ανέφερε ακόμη ότι τα άτομα με IBS δήλωσαν ότι θα περιόριζαν κατά μέσο όρο το 25% της διάρκειας της υπόλοιπης ζωής τους για να μην έχουν συμπτώματα.

Ευτυχώς, τόσο ο πόνος στο στομάχι όσο και το φούσκωμα έχουν αποδειχθεί ότι μειώνονται σημαντικά με μια δίαιτα χαμηλής περιεκτικότητας σε FODMAP.

Στοιχεία από τέσσερις μελέτες υψηλής ποιότητας κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι εάν ακολουθήσετε μια δίαιτα χαμηλού FODMAP, οι πιθανότητες βελτίωσης του πόνου στο στομάχι και του φουσκώματος είναι 81% και 75% μεγαλύτερες, αντίστοιχα.

Αρκετές άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι η διατροφή μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση του μετεωρισμού, της διάρροιας και της δυσκοιλιότητας.

Αυξημένη ποιότητα ζωής

Τα άτομα με IBS αναφέρουν συχνά μειωμένη ποιότητα ζωής και έχουν συσχετιστεί με σοβαρά συμπτώματα από το πεπτικό σύστημα.  Και όχι μόνο. Αρκετές μελέτες έχουν βρει ότι η διατροφή με χαμηλή περιεκτικότητα σε FODMAP βελτιώνει τη συνολική ποιότητα ζωής.

Υπάρχουν επίσης κάποια στοιχεία που δείχνουν ότι μια δίαιτα χαμηλής περιεκτικότητας σε FODMAP μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα ενέργειας σε άτομα με IBS.

Συνοπτικά: Υπάρχουν τεκμηριωμένα στοιχεία για τα οφέλη μιας δίαιτας χαμηλού FODMAP. Η διατροφή φαίνεται να βελτιώνει τα πεπτικά συμπτώματα σε περίπου 70% των ενηλίκων με IBS.

Ποιος πρέπει να ακολουθήσει μια δίαιτα Χαμηλή σε FODMAP

Μια δίαιτα χαμηλού FODMAP δεν είναι για όλους. Εάν δεν έχετε διαγνωστεί με IBS, η έρευνα προτείνει ότι η δίαιτα θα μπορούσε να προκαλέσει περισσότερη βλάβη παρά καλό. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα περισσότερα FODMAPs είναι πρεβιοτικές τροφές , πράγμα που σημαίνει ότι υποστηρίζουν την ανάπτυξη καλών βακτηρίων του εντέρου.

Επίσης, το μεγαλύτερο μέρος της έρευνας ήταν σε ενήλικες. Επομένως, υπάρχει περιορισμένη υποστήριξη για τη διατροφή σε παιδιά με IBS.

Εάν έχετε IBS, σκεφτείτε αυτή τη διατροφή εάν:

  • Έχετε συνεχή συμπτώματα ενόχλησης του εντέρου.
  • Δεν έχετε αναπτύξει στρατηγικές διαχείρισης άγχους.
  • Δεν έχετε ανταποκριθεί στις διαιτητικές συμβουλές πρώτης γραμμής, συμπεριλαμβανομένου του περιορισμού του αλκοόλ, της καφεΐνης, των πικάντικων τροφίμων και άλλων κοινών διεγερτικών τροφών .

Τούτου λεχθέντος, υπάρχει κάποια εικασία ότι η διατροφή μπορεί να ωφελήσει σε παθήσεις όπως εκκολπωματίτιδας και των πεπτικές διαταραχές που προκαλούνται από την άσκηση. Διεξάγονται περισσότερες έρευνες.

Είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι η διατροφή συνιστά μια πολύπλοκη διαδικασία. Για το λόγο αυτό, δεν συνιστάται να δοκιμάσετε τη FODMAP για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια κάποιου ταξιδιού ή μιας πολυάσχολης ή αγχωτικής περιόδου.

Συνοπτικά:Συνιστάται μια δίαιτα χαμηλού FODMAP για ενήλικες με IBS. Τα αποδεικτικά στοιχεία για τη χρήση του σε άλλες συνθήκες είναι περιορισμένα και μπορεί να προκαλέσουν περισσότερη βλάβη παρά καλό.

Πώς να ακολουθήσετε μια δίαιτα Χαμηλή σε FODMAP

Μια δίαιτα χαμηλής κατανάλωσης FODMAP είναι πιο περίπλοκη από ό, τι μπορεί να σκεφτείτε και περιλαμβάνει τρία στάδια.

Στάδιο 1: Περιορισμός

Αυτό το στάδιο περιλαμβάνει την αυστηρή αποφυγή όλων των τροφίμων υψηλής περιεκτικότητας σε FODMAP. Αν δεν είστε σίγουροι ποια τρόφιμα είναι υψηλά σε FODMAPs, μπορείτε να αναζητήσετε σχετικά άρθρα στο διαδίκτυο ή να συμβουλευτείτε κάποιον θεραπευτή υγείας. (ίσως σύντομα ανεβάσουμε σχετικό άρθρο).

Οι άνθρωποι που ακολουθούν αυτή τη δίαιτα συχνά πιστεύουν ότι θα πρέπει να αποφεύγουν όλα τα FODMAPs μακροπρόθεσμα, αλλά αυτό το στάδιο θα διαρκέσει μόνο περίπου 3-8 εβδομάδες. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι είναι σημαντικό να συμπεριληφθούν τα FODMAP στη διατροφή για την υγεία του εντέρου. 

Μερικοί άνθρωποι παρατηρούν βελτίωση των συμπτωμάτων κατά την πρώτη εβδομάδα, ενώ άλλοι χρειάζονται οκτώ ολόκληρες εβδομάδες. Μόλις ανακουφιστείτε αρκετά  από τα πεπτικά συμπτώματα, μπορείτε να προχωρήσετε στο δεύτερο στάδιο.

Αν κατά τις οκτώ εβδομάδες τα συμπτώματα του εντέρου δεν έχουν επιλυθεί, πιθανά πρέπει να συνδυάσετε και άλλους παράγοντες βελτίωσης. (συμπληρώματα, αλλαγή γενικά καθημερινότητας, βιοσυντονισμό, ομοιοπαθητική κλπ)

Στάδιο 2: Επαναφορά

Αυτό το στάδιο περιλαμβάνει τη συστηματική επανεισαγωγή των τροφίμων υψηλής περιεκτικότητας σε FODMAP.

Ο σκοπός του είναι διπλός:

  1. Για να προσδιορίσετε ποιοι τύποι FODMAP είναι ανεκτοί Λίγοι άνθρωποι είναι ευαίσθητοι σε όλους.
  2. Για να καθορίσετε την ποσότητα των FODMAP που μπορείτε να ανεχτείτε. Αυτό είναι γνωστό ως «επίπεδο κατωφλίου».

Σε αυτό το βήμα, δοκιμάζετε τις συγκεκριμένες τροφές μία προς μία για τρεις ημέρες την κάθε μία .

Συνιστάται να κάνετε αυτό το βήμα με έναν εκπαιδευμένο διαιτολόγο που μπορεί να σας καθοδηγήσει μέσα από τα κατάλληλα τρόφιμα.  (αν θέλετε μπορείτε να απευθυνθείτε σε εμάς για τη δημιουργία ενός τέτοιου προγράμματος). 

Αξίζει να σημειωθεί ότι πρέπει να συνεχίσετε τη δίαιτα χαμηλού FODMAP σε αυτό το στάδιο. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και αν μπορείτε να ανεχτείτε ένα συγκεκριμένο τρόφιμο υψηλής περιεκτικότητας σε FODMAP, θα πρέπει να συνεχίσετε να το περιορίζετε μέχρι το στάδιο 3.

Είναι επίσης σημαντικό να θυμόμαστε ότι, σε αντίθεση με τα άτομα με τις περισσότερες τροφικές αλλεργίες , τα άτομα με IBS μπορούν να ανεχθούν μικρές ποσότητες FODMAP.

Τέλος, αν και τα συμπτώματα του πεπτικού συστήματος μπορεί να εξασθενίσουν τον οργανισμό σας, δεν θα προκαλέσουν μακροπρόθεσμη βλάβη στο σώμα σας.

Στάδιο 3: Εξατομίκευση

Αυτό το στάδιο είναι επίσης γνωστό ως η «τροποποιημένη δίαιτα χαμηλής FODMAP». Με άλλα λόγια, περιορίζετε ακόμα ορισμένα FODMAP. Ωστόσο, η ποσότητα και ο τύπος είναι προσαρμοσμένα στην προσωπική σας ανοχή, όπως προσδιορίστηκαν στο στάδιο 2.

Είναι σημαντικό να προχωρήσουμε σε αυτό το τελικό στάδιο, προκειμένου να αυξηθεί η ποικιλία και η ευελιξία της διατροφής. Αυτές οι ιδιότητες συνδέονται με τη βελτιωμένη μακροπρόθεσμη συμμόρφωση, την ποιότητα ζωής και την υγεία του εντέρου.

Συνοπτικά: Πολλοί άνθρωποι εκπλήσσονται όταν διαπιστώσουν ότι η δίαιτα χαμηλής κατανάλωσης FODMAP είναι μια διαδικασία τριών σταδίων. Κάθε στάδιο είναι εξίσου σημαντικό για την επίτευξη μακροπρόθεσμης ανακούφισης των συμπτωμάτων και της συνολικής υγείας και ευεξίας.

Τρία πράγματα που πρέπει να κάνετε πριν ξεκινήσετε

Υπάρχουν τρία πράγματα που πρέπει να κάνετε πριν ξεκινήσετε τη δίαιτα.

1. Βεβαιωθείτε ότι πάσχετε πραγματικά από IBS

Τα συμπτώματα του πεπτικού συστήματος μπορεί να εμφανιστούν σε πολλές καταστάσεις. Κάποια είναι αβλαβή ενώ άλλα σοβαρότερα.

Στη συμβατική ιατρική δεν υπάρχει θετικός διαγνωστικός έλεγχος για να επιβεβαιώσετε ότι έχετε IBS. Στο Κέντρο VIVAMUS αναίμακτα και ανώδυνα, μπορούμε με μια αξιοπιστία 86-96% να διαπιστώσουμε την ύπαρξη ή όχι αυτής της πάθησης ακόμα και σε ενεργειακό επίπεδο (πριν καν εμφανιστεί στις εργαστηριακές εξετάσεις) με τη συσκευή Βιοσυντονισμού Sensitiv Imago. Αν θέλετε να κλείσετε σχετικό ραντεβού, μπορείτε να μας τηλεφωνήσετε). Στα πλαίσια της συμβατκής ιατρικής, ένας γιατρός αποκλείει πρώτα πιο σοβαρά προβλήματα, όπως η κοιλιοκάκη, η φλεγμονώδης νόσος του εντέρου και ο καρκίνος του παχέος εντέρου. Εκ των υστέρων,  χρησιμοποιώντας τα επίσημα κριτήρια διαγνωστικής IBS – μπορεί να προχωρήσει σε διάγνωση ανάλογα. Σε κάθε περίπτωση όμως θα πρέπει να συνυπάρχουν  τα ακόλουθα 3 διαγνωσμένα συμπτώματα

  • Επαναλαμβανόμενος πόνος στο στομάχι: Κατά μέσο όρο, τουλάχιστον μία ημέρα την εβδομάδα τους τελευταίους τρεις μήνες.
  • Τα συμπτώματα κοπράνων: Αυτά θα πρέπει να ταιριάζουν με δύο ή περισσότερα από τα ακόλουθα: σχετίζονται με αφόδευση, ή με τη μεταβολή της συχνότητας ή της εμφάνισης των κοπράνων.
  • Επίμονα συμπτώματα: Κριτήρια που πληρούνται για τους τρεις τελευταίους μήνες με εμφάνιση συμπτωμάτων τουλάχιστον έξι μήνες πριν από τη διάγνωση.

2. Δοκιμάστε στρατηγικές δίαιτας πρώτης γραμμής

Η διατροφή χαμηλής κατανάλωσης FODMAP είναι μια διαδικασία που απαιτεί χρόνο και πόρους.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο στην κλινική πρακτική θεωρείται διαιτητική συμβουλή δεύτερης γραμμής και χρησιμοποιείται μόνο σε ένα υποσύνολο ατόμων με IBS που δεν ανταποκρίνονται στις στρατηγικές πρώτης γραμμής.

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις διαιτητικές συμβουλές πρώτης γραμμής μπορείτε να βρείτε εδώ .

3. Προγραμματίστε

Η δίαιτα μπορεί να είναι δύσκολο να ακολουθηθεί εάν δεν είστε προετοιμασμένοι. Ακολουθούν ορισμένες συμβουλές:

  • Μάθετε τι να αγοράσετε: Βεβαιωθείτε ότι έχετε πρόσβαση σε αξιόπιστους καταλόγους τροφίμων FODMAP. Ακολουθεί σχετική λίστα.
  • Απαλλαγείτε από τα τρόφιμα υψηλής FODMAP: Καθαρίστε το ψυγείο και το ντουλάπι σας από αυτά τα τρόφιμα.
  • Δημιουργία λίστας αγορών: Δημιουργήστε μια λίστα αγορών FODMAP πριν ξεκινήσετε για τα ψώνια σας, ώστε να γνωρίζετε ποια τρόφιμα θέλετε να αγοράσετε ή να αποφύγετε.
  • Διαβάστε τα μενού εκ των προτέρων: εξοικειωθείτε με τις επιλογές του μενού FODMAP, ώστε να είστε προετοιμασμένοι όταν τρώτε έξω.

Συνοπτικά:Πριν ξεκινήσετε τη δίαιτα χαμηλού FODMAP, υπάρχουν πολλά πράγματα που πρέπει να κάνετε. Αυτά τα απλά βήματα θα σας βοηθήσουν να αυξήσετε τις πιθανότητες επιτυχούς διαχείρισης των  συμπτωμάτων σας.

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στο άρθρο μας



Open Chat
1
Close chat
Hello! Thanks for visiting us. Please press Start button to chat with our support :)

Start

vulputate, libero. adipiscing id, facilisis dictum sit